'Donner moet ingrijpen bij graaicultuur in sociale zekerheid'

Alle leden van de Raden van Bestuur van de Sociale Verzekeringbank (SVB), het UWV en het CWI verdienden in 2008 een inkomen dat fors hoger ligt dan wettelijk toegestaan. Dat blijkt uit een inventarisatie van de SP naar topinkomens in de sociale zekerheid. SP-Kamerlid Sadet Karabulut vraagt minister Donner om keihard op te treden tegen deze zelfverrijking van bestuurders in de sociale zekerheid.

Karabulut: “Deze bestuurders laten zien dat zij niet op een juiste wijze weten om te gaan met gemeenschapsgeld. Juist bestuurders in de sociale zekerheid dienen zich verre te houden van dit soort buitensporige praktijken. Hier moet een eind aan komen en al het teveel ontvangen salaris moet zo snel mogelijk worden terugbetaald.”

Voor alle uitvoeringsorganisaties zijn in de wet afspraken vastgelegd over de hoogte van de salarissen. Uit de inventarisatie blijkt dat de salarissen echter fors boven het maximum liggen. Voor de voorzitter van de Raad van Bestuur van de SVB werd in 2003 een inkomen van ruim 140.000 euro vastgesteld. Dit inkomen zou meestijgen met de cao van de SVB. Ondertussen verdient de voorzitter bijna 240.00 euro op jaarbasis. Karabulut: “Ik kan mij niet voorstellen dat de lonen bij de SVB de laatste jaren met 70% zijn gestegen. Dit is buiten alle proporties.”

Ook de bestuurder van het UWV en het CWI wisten zich in 2008 een riant salaris toe te bedelen.