Van Dijk: ‘Opgepot geld van spaarbank naar schoolbank’

SP-Kamerlid Jasper van Dijk vindt dat het kabinet ervoor moet zorgen dat rijke schoolbesturen geen geld oppotten, maar juist investeren. De Algemene Onderwijsbond becijfert maandag dat het basis- en voortgezet onderwijs veel grotere reserves hebben dan nodig is, waardoor twee miljard euro op de plank blijft liggen.

Van Dijk wil dinsdag tijdens het mondelinge vragenuurtje opheldering van de staatssecretarissen Dijksma en Van Bijsterveld. “Gezien de hoge werkdruk is het onaanvaardbaar dat geld voor scholen niet wordt gebruikt. Het moet afgelopen zijn met die belachelijk hoge reserves van schoolbesturen. Het geld moet niet naar de spaarbank, maar naar de schoolbank.”

Scholen houden een buffer aan van 30 procent van hun vermogen, terwijl 15 procent al voldoende is. Van Dijk verklaart de hoge reserves doordat schoolbesturen zelf verantwoordelijk zijn geworden voor de financiering. “Daardoor zijn ze onnodig veel geld opzij gaan leggen. Ook is het zeer ondoorzichtig wat er met het geld gebeurt. De SP wil heldere richtlijnen over de besteding van het budget door het bestuur. Daarnaast moet de overheid eerstverantwoordelijke zijn voor de financiering, dan kunnen scholen zich bezig houden met het geven van onderwijs.”

Betrokken SP'ers