Paulus Jansen ondersteunt huurders en personeel ZO Wonen

De huurders en het personeel van ZO Wonen demonstreerden vrijdag tegen de aangekondigde reorganisatieplannen van de woningcorporatie. Door de reorganisatie zal een kwart van het personeel moeten verdwijnen. SP-Kamerlid Paulus Jansen was aanwezig bij de demonstratie. Hij stelde eerder al Kamervragen aan minister Van der Laan over de plannen. Inmiddels heeft de Raad van Commissarissen laten weten dat de reorganisatie wordt opgeschort.

Bij de demonstratie waren zo’n 150 mensen aanwezig. Het waren zowel personeelsleden als huurders die bij de ingang van het kantoor van de woningcorporatie demonstreerden tegen het reorganisatieplan van directeur Herberigs. De demonstratie was georganiseerd door de ondernemingsraad van ZO Wonen, met steun van de vakbonden (FNV, CNV en De Unie) en de huurdersverenigingen. Het personeel is woedend omdat aangekondigd is dat zeker een kwart van het personeel moet verdwijnen.

Paulus Jansen voerde samen met mensen van de Limburgse SP Statenfractie en de lokale SP-afdeling gesprekken met de ondernemingsraad, vakbonden, huurdersverenigingen en de Raad van Commissarissen. Jansen vreest dat de maatregelen van de directie ondermeer samenhangen met de invoering van de winstbelasting voor corporaties en de wijkenheffing.

De voorzitter van de Raad van Commissarissen maakte na het in ontvangst nemen van de petitie bekend dat de reorganisatie wordt opgeschort en dat zij gesprekken gaat voeren met alle betrokkenen.