Onderzoek SP: 80% leraren tegen kortere zomervakantie

Tachtig procent van de leraren in het voortgezet onderwijs wil niet dat de zomervakantie wordt ingekort om de werkdruk te spreiden. Slechts 23 procent staat achter de nieuwe 1000-urennorm ter vervanging van de 1040-urennorm. Dat blijkt uit onderzoek van de SP onder ruim 1400 leraren. SP-Kamerlid Jasper van Dijk: “Dit voorstel moet van tafel. Het mist elk draagvlak, terwijl de regering dat als voorwaarde had gesteld voor een nieuwe urennorm.”

De Tweede Kamer praat woensdag met staatssecretaris van Bijsterveldt over haar plannen voor een 1000-urennorm, een kortere zomervakantie en een nieuwe definitie van onderwijstijd. Volgens Van Dijk zijn deze voorstellen een verslechtering van de huidige situatie, die evenmin voldoet. “Het inkorten van de zomervakantie voor leraren is onaanvaardbaar. Het draagt ook niet bij aan beter onderwijs, omdat de leerlingen 5 lesvrije dagen krijgen."

Ook de nieuwe definitie van onderwijstijd leidt tot nieuwe problemen. Scholen moeten voortaan zelf bepalen wat meetelt als lesuren. Dat is volgens Van Dijk een vrijbrief voor nieuwe ophokuren.

De SP wil uitgaan van kwaliteit, in plaats van kwantiteit. Volgens de partij is het verkeerd om eerst een getal vast te leggen (1000 uur) en wordt een urennorm pas zinvol als er voldoende goede leraren zijn en als de bekostiging op orde is. Bovendien moet een lesuur goed gedefinieerd worden: lestijd onder begeleiding van een bevoegde leraar. Van Dijk: “Zolang aan deze voorwaarden niet wordt voldaan, blijft het dweilen met de kraan open. De hoge werkdruk en het tekort aan leraren maken dat de nieuwe 1000-urennorm volstrekt geen oplossing biedt.”