Koenders zet na kritiek SP mes in subsidie praatclubs

De SP is blij met de aankondiging van minister Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) om het mes te zetten in subsidies voor praatclubs. Hierdoor komt meer geld beschikbaar voor echte armoedebestrijding.

SP-Kamerlid Irrgang uitte vorig jaar harde kritiek op het feit dat er jaarlijks tientallen miljoenen euro’s naar ontwikkelingsorganisaties gaat voor zogenoemde draagvlakversterking. Vooral naar het NCDO (Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling) ging veel geld.

Irrgang ziet liever dat dit geld besteed wordt in ontwikkelingslanden zelf dan aan dure praatclubs en onzinnige projecten in Nederland.

Irrgang: “Goed werk doen is de eerste voorwaarde voor het verkrijgen van steun onder het publiek. Organisaties en de minister moeten dus duidelijk laten zien of hun geld goed wordt besteed. Bovendien bevestigt het onderzoeksbureau van het ministerie van Buitenlandse Zaken, het IOB, mijn eerdere kritiek dat niet kan worden nagegaan of het draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking ook echt wordt versterkt door deze miljoenensubsidies.”

Irrgang is ook verheugd over het feit dat de minister gehoor geeft aan het probleem van de belangenverstrengeling en dit aanpakt. “Bestuursleden van het NCDO kunnen momenteel ook bestuurslid worden van organisaties die financieel gesteund worden door het NCDO. Geld aan jezelf geven moet natuurlijk niet kunnen.”