Kant over Essent: 'Duiken kan niet meer'

"Er is geen maatschappelijk draagvlak voor de verkoop van Essent. En daarom moeten óók wij vanavond onze verantwoordelijkheid nemen. Duiken kan niet meer," aldus SP-fractievoorzitter Agnes Kant donderdagavond tijdens het spoeddebat over de verkoop van Essent. Volgens Kant moet de Tweede Kamer de verkoop van Essent tegen houden.

De bijdrage van Agnes Kant in de eerste termijn:

"Voorzitter,

Mensen willen de zekerheid dat er stroom uit hun stopcontact komt voor een fatsoenlijke prijs. En het is in het algemeen belang dat deze stroom op een milieuvriendelijke manier geproduceerd wordt. Met de verkoop van publieke energiebedrijven NUON en Essent, wordt de zeggenschap hierover uit handen gegeven.

Maar wat doet de Tweede Kamer? Gaat we toekijken hoe een paar provinciebestuurders dit zomaar doen?

Nee, niet in een fatsoenlijk democratisch land!

Vier maanden lang heeft de minister van Economische Zaken, met in haar kielzog de woordvoerder van de PvdA, verstoppertje gespeeld. Nee, geen verkoop van Essent aan RWE, zei de PvdA. Nee, geen halve privatisering van onze kerncentrale, zei de minister. En nee, geen verkoop aan ongesplitste bedrijven, zei kabinet en Kamer.

Maar ze riepen ook in koor: “Wij gaan er niet over!"

Inmiddels hebben behalve de Staten van Brabant ook 13 gemeenten zich tegen verkoop uitgesproken. En de bevolking, die zegt massaal NEE.

Maar ook Hans Wiegel, het boegbeeld van liberaal Nederland is tegen verkoop. En Jan Terlouw, één van de aartsvaders van de partij die de liberalisering van de energiemarkt bedacht heeft! Zelfs Bernard Wientjes, de voorzitter van de werkgevers, zegt: niet verkopen! Alleen al deze alliantie maakt het duidelijk dat we het vandaag niet alleen hebben over een belangrijke politieke wens van de SP.

Onze nationale energievoorziening is geen provinciale aangelegenheid. De zeggenschap hierover moet je niet laten verkwanselen door een paar provinciale bobo’s. Zij zijn de trouwe secondanten van de directies van Essent en RWE gebleken. Die lak hebben aan hun eigen volksvertegenwoordigers, lak hebben aan hun eigen partijleden, lak hebben aan hun eigen kiezers. Maar bovenal lak hebben aan die driekwart van de Nederlanders die hen vraagt niet te verkopen.

Als de aandeelhouders van Essent de verkoop van het bedrijf toch doorzetten, nemen zij een besluit dat haaks staat op het algemeen belang. Op grond daarvan vindt de SP dat de regering een dergelijk besluit moet tegenhouden.

Er zijn nog twee redenen waarom het kabinet nu moet ingrijpen. De verkoop aan een niet gesplitst bedrijf en de gedeeltelijke privatisering van de kerncentrale Borssele. Is de minister bereid het besluit tot verkoop te vernietigen, als aandeelhouders besluiten tot verkoop omdat het strijd is met het algemeen belang?

Het is beter te voorkomen dat dit nodig is. En dat kan door de publieke aandeelhouders op te roepen nu niet te verkopen. Want hoe je er politiek ook precies in staat; er is geen maatschappelijk draagvlak. En daarom moeten óók wij vanavond onze verantwoordelijkheid nemen.

Duiken kan niet meer!"