Gesthuizen vraagt opheldering over arbeidsverhoudingen TNT

SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen heeft staatssecretaris Heemskerk om opheldering gevraagd over de verwerpelijke manier waarop postbedrijf TNT tweedracht probeert te zaaien onder het personeel. Het bedrijf gaat een enquête houden onder het personeel om te zien of er mensen zijn die toch voor de nieuwe cao zijn. De leden van alle vakbonden verwierpen deze nieuwe cao echter massaal. Gesthuizen: “Het is duidelijk dat TNT probeert om personeelsleden tegen elkaar uit te spelen. De bonden hebben van hun leden een duidelijke boodschap gekregen: geen loonsvermindering van 15 %. Blijkbaar wil TNT dit niet accepteren en gaat het werknemers verder onder druk zetten om de verslechteringen te slikken.”

Voor en na het afwijzen van de cao door de postwerkers dreigde TNT het personeel met massaontslag. Klachten over intimidatie en werkdruk zijn niet van de lucht. Daarnaast speelt op dit moment ook een conflict over het betalen van overuren. Postbodes die langer moeten werken krijgen deze uren niet uitbetaald. Het bedrijf geeft geen verklaring en stuurt daarmee aan op conflicten met de werknemers.

Op de postmarkt staan de arbeidsvoorwaarden sinds de liberalisering onder grote druk. Concurrenten van TNT -Sandd, Selektmail en TNT-dochter VSP- werken met stukloon en ontduiken op die manier het minimumloon. Werknemers hebben bovendien geen arbeidscontract en dus geen ontslagbescherming, recht op doorbetaling bij ziekte en verzekeringen of vakantiegeld. Op 1 april van dit jaar is de postmarkt volledig vrijgegeven en heeft TNT er nog meer concurrentie bij gekregen. Dit verhoogt de druk op de arbeidsvoorwaarden nog meer. Pas over meer dan 3,5 jaar moeten ook de nieuwe postbedrijven met arbeidscontracten gaan werken. Tot die tijd mag de moordende concurrentie over de rug van de postbodes doorgaan.

De SP maakt zich binnen en buiten de Kamer sterk voor een einde aan deze situatie. Gesthuizen: “De concurrentie op arbeidsvoorwaarden moet direct stoppen. Pas als alle postbezorgers in Nederland een fatsoenlijke cao hebben zal dat lukken. Het Kabinet mag dus niet 3,5 jaar wachten!”