Van Velzen maakt JSF-handboek voor PvdA-ers

SP-Kamerlid Krista van Velzen heeft een handboek gemaakt voor PvdA-ers die twijfelen over de aanschaf van de JSF. In het handboek worden kritische uitspraken van PvdA-ers over de aankoop van de JSF op een rij gezet. Van Velzen: “De SP wil de PvdA een handje helpen bij het maken van de juiste keuze. Mijn advies aan de PvdA-fractie; houd je aan je verkiezingsbelofte!”

Volgende week debatteert de Tweede Kamer over de aanschaf van de eerste twee JSF-toestellen. In totaal wil de regering er 85 kopen. Dat kost inmiddels al meer dan 6 miljard euro. De fervente vóórstanders van de grootste wapenorder aller tijden zijn in de politiek in de minderheid. Maar dat geldt ook de fervente tegenstanders. De doorslaggevende stem is in handen van de partij die wel veel kritische vragen stelt, maar nog geen duidelijk standpunt heeft: de PvdA.

Eerder was de PvdA wel duidelijk. De Tweede Kamerfractie stemde tegen deelname aan de ontwikkeling van de JSF. Door de val van het Kabinet Kok en de opkomst van de LPF ging Nederlandse deelname toch door. De PvdA bleef tegen. Het verkiezingsprogramma van 2006 was bijzonder helder: ‘Nederland stapt uit het JSF project’. De PvdA maakte er zelfs een flitsend verkiezingsfilmpje over.

Nu het erop aan komt is het standpunt van de PvdA echter volstrekt onduidelijk. Van Velzen: "Iedereen wacht tot de PvdA eens de knoop doorhakt. Er wordt gesuggereerd dat het besluit in de achterkamers van de coalitie zal vallen. Het definitieve besluit tot aanschaf zou de PvdA willen uitstellen. Maar in ruil daarvoor zou dan, in plaats van twee testtoestellen, één testtoestel worden aangeschaft. Maar zoals ook coalitiepartner ChristenUnie eerder aangaf: Als je kiest voor een testtoestel, heb je al een definitieve keuze gemaakt."