Van Raak wil bijbaanverbod voor commissarissen van de Koningin

Commissarissen van de Koningin mogen geen betaalde bijbanen hebben. Dit stelt SP-Kamerlid Ronald van Raak dinsdag voor aan minister ter Horst (Binnenlandse Zaken) tijdens het mondelinge vragenuurtje. Van Raak: “Commissaris van de Koningin zijn is een fulltime baan. Maar verschillende commissarissen van de Koningin houden er talloze tijdrovende en vetbetaalde bijbanen op na. Het moet afgelopen zijn met dit schnabbelgedrag van de provinciebobo’s.”

Van Raak reageert hiermee op het bericht dat de commissaris van de Koningin in Noord-Holland, Harry Borghouts (GroenLinks), interim-voorzitter is geworden van pensioenfonds ABP. Van Raak: “Deze man denkt tussen de bedrijven door het grootste pensioenfonds van Nederland te kunnen besturen. Blijkbaar is zijn baan als commissaris van de Koningin maar bijzaak.”

Uit recent onderzoek van Nieuwe Revu en Elsevier blijkt dat de twaalf commissarissen van de Koningin minstens dertig betaalde bijbanen hebben, waarmee ze in ieder geval 300.000 euro extra verdienen. Volgens van Raak zit het goed fout. “Een commissaris van de Koningin verdient evenveel als een minister. Als ik zie hoeveel tijd de commissarissen vrij kunnen maken voor bijbanen, vraag ik me af of dit niet veel te dik betaald is. Maar het meest waarschijnlijke is dat de commissarissen van de Koningin hun taak gewoon niet serieus nemen. Om dat te voorkomen moeten we hen verbieden bijbanen te hebben."