SP gaat Ieren helpen met tweede EU-referendumcampagne

De SP gaat haar kennis en ervaring beschikbaar stellen om de Ierse nee-campagne te steunen die de Ieren oproept het Europese Verdrag af te wijzen. De Europese Unie steekt 180 miljoen euro in het overtuigen van de Ieren om alsnog ja te zeggen tegen het verdrag dat eerder werd afgewezen. De SP vindt dit misbruik van Europees belastinggeld en wil het nee-kamp steunen met de ervaring die de partij opdeed in de succesvolle nee-campagne in Nederland.

SP-voorzitter Jan Marijnissen: “In Nederland wees in 2005 61,6% van de bevolking de Europese Grondwet af. Maar over het tweede verdrag, dat in essentie hetzelfde is, mocht de Nederlandse burger niet meer oordelen. De Ieren hebben niet over de Grondwet gestemd, die was immers al passé door het Franse en Nederlandse ‘nee’, maar wel over het nieuwe Verdrag. Ze wezen ‘m vorig jaar juni in een referendum in meerderheid af. De EU heeft bij de Ierse regering afgedwongen dat er daarom nóg een referendum moet komen. Idioot. Nog idioter is dat Brussel nu probeert met een enorme zak (gemeenschaps)geld de Ieren te bewegen om deze keer ‘ja’ te zeggen. Zo wordt van een democratisch proces een oneerlijke strijd gemaakt. Daarom voelen wij ons geroepen om de Ieren, die, net als wij, de huidige koers van Europa in meerderheid afwijzen te helpen. De SP is tegen de overmatige bemoeizucht van Brussel, maar we zijn vóór Europese samenwerking en internationale solidariteit. Daarom komen we de Ieren te hulp.”

Als de Ieren weer ‘nee’ zeggen, is het definitief gedaan met het Verdrag, dat immers unanieme steun van de EU-leden vereist. “Ik zou daar heel erg blij mee zijn,” aldus Marijnissen. “Europa vaart in de verkeerde richting, namelijk die van het neoliberalisme en het federalisme. Het neoliberalisme heeft gemaakt dat we overal marktwerking moesten introduceren, ook op plaatsen waar we dat niet wilden zoals onderwijs en zorg. Het federalisme beoogt van Europa een superstaat te maken, met Nederland als provincie. Van beide wordt niemand gelukkig, behalve het internationale bedrijfsleven.”

Betrokken SP'ers