‘Bestuur en Raad van Commissarissen Woonbron moeten opstappen'

SP-Kamerlid Paulus Jansen vindt dat zowel het bestuur als de Raad van Commissarissen van woningcorporatie Woonbron op moet stappen. Volgens Jansen is dit onvermijdelijk nu is gebleken dat de woningcorporatie 80 miljoen euro verlies gaat leiden op de SS Rotterdam. “Woonbron heeft 1600 euro per huurder over de balk gesmeten voor dit prestigeproject. Hiervoor zijn het bestuur en de Raad van Commissarissen verantwoordelijk. Het is onaanvaardbaar dat zo is omgegaan met geld dat is opgebracht door de huurders.”

Minister van der Laan (Wonen) stelde vlak na zijn aantreden een toezichthouder aan die orde op zaken moest stellen bij de woningcorporatie. Vandaag werd bekend dat deze toezichthouder heeft bepaald dat de exploitatie van de SS Rotterdam niet rendabel zal worden. Woonbron moet daarom afstand doen van het schip en leidt daarmee een verlies van 80 miljoen euro. Jansen: “Talloze keren werd door Woonbron beweerd dat het schip rendabel zou worden en er geen vuiltje aan de lucht was. De huurders en de minister zijn dus voordurend verkeerd voorgelicht. De minister moet daarom zijn bevoegdheid gebruiken en de mensen die bij Woonbron aan de touwtjes trekken de laan uit sturen.”

De SP vindt het ombouwen van een cruiseschip tot een hotel- en congrescentrum geen taak voor een woningcorporatie. Jansen: “Dit soort projecten moet je overlaten aan commerciële partijen. Woningcorporaties moeten zich bezig houden met het bouwen, onderhouden en verhuren van betaalbare huurwoningen.”

Eind vorig jaar werd bekend dat de kosten voor het verbouwen van het cruiseschip opgelopen waren tot 200 miljoen euro, terwijl dit op 25 miljoen was begroot. Omdat toenmalig minister Vogelaar deze kostenoverschrijdingen niet opmerkte en niet ingreep bij de woningcorporatie, diende de SP eind vorig jaar een motie van wantrouwen tegen haar in.