'Verbod op snoepreisjes woningcorporaties'

SP-Kamerlid Paulus Jansen wil opheldering van minister van der Laan (Wonen) over buitenlandse reizen voor personeel van woningcorporatie Wonen Zuid. Jansen heeft ernstige twijfels over de noodzaak van deze reisjes. “Ik vraag mij af wat de huurders vinden van deze geldsmijterij.”

Het Parool meldt vandaag dat alle 150 personeelsleden van Wonen Zuid dit jaar voor studie naar Suriname, Turkije, Marokko, Slowakije of Polen mogen reizen. Volgens de krant worden de kosten hiervan geschat op 200.000 euro. Jansen: “We zitten midden in een economische crisis en de problemen op de woningmarkt zijn aanzienlijk. Je zou toch zeggen dan de woningcorporatie haar geld wel beter kan besteden.”

Volgens Jansen is het zeer de vraag welk voordeel de huurders bij dit soort reizen van het personeel hebben. Hij wil dat minister Van der Laan ingrijpt. “Volgens de wet moeten woningcorporaties ‘sober en doelmatig’ handelen. Dit soort snoepreisjes vallen duidelijk niet onder die definitie. Ik hoop dus dat de woningcorporatie een annuleringsverzekering heeft.”

Het is niet de eerste keer dat er bij een corporatie de kraan open staat. Talloze voorbeelden van excessief gedrag plaatsen de corporatiesector al maanden in een slecht daglicht. De SP vreest dat de huurders hiervan het slachtoffer zullen zijn.