Stalken door Sponsor Bingo Loterij wordt aangepakt

Minister Hirsch Ballin van Justitie komt naar aanleiding van SP-Kamervragen in actie tegen de nieuwe, massale en agressieve reclamecampagne van de Sponsor Bingo Loterij. Tweede Kamerlid Jan de Wit vroeg opheldering over de jongste actie, die een bijna exacte kopie is van een actie uit 2008 die door Hirsch Ballin ongewenst is verklaard. De Wit is het meer dan zat: “Dit is de zoveelste keer dat een loterij met een reclamecampagne over de schreef gaat. Het wordt hoog tijd dat de minister ingrijpt zodat die loterijen stoppen met het stalken van het publiek.”

De minister stuurde vorig jaar nog alle goede doelen loterijen een brief met de nadrukkelijke vraag om met agressieve reclame te stoppen. De Wit: “Toch deugt ook deze actie weer niet door zijn omvang, de opzettelijke onduidelijkheid in de brieven en op de internetsites, de stortvloed aan tv-spotjes en de door veel mensen vooral als hinderlijk ervaren persoonlijke brieven. Ook de minister is van mening dat de actie onduidelijk is. Bijvoorbeeld omdat wordt gesuggereerd dat iedereen een gratis thuisbioscoop krijgt, terwijl dit niet het geval is. Verder is ook volgens de minister volstrekt niet duidelijk hoeveel mensen werkelijk kans maken om als kandidaat te worden uitgenodigd.”

Aanbieders van loterijen hebben zich te houden aan de gedrags- en reclamecode kansspelen. De Wit vroeg al een aantal keren om aanpassing van die code, omdat aanbieders van loterijen zich hier niets van aantrekken. Het publiek wordt vaak overspoeld met reclame. Binnenkort komt de minister eindelijk met voorstellen om de gedrags- en reclamecode aan te passen. De Wit: “De loterijen hebben opnieuw bewezen maling te hebben aan de minister, ze zijn niets van zins om dit soort onduidelijke, agressieve en massale reclameacties te stoppen. Dit is een vorm van stalken waar snel een eind aan moet worden gemaakt.”