Scholieren in actie tegen uitsluiten gehandicapte jongeren van de sociale werkvoorziening

100 leerlingen van de Kingmaschool bezetten dinsdagochtend het hoofdkantoor van SW-bedrijf Pantar in Diemen. Ze protesteerden tegen het voornemen van minister Donner om jongeren met een Wajong-uitkering deels uit te sluiten van de sociale werkplaats. Dit brengt veel onrust. 'Waarom zouden we nog leren, als we straks toch thuis komen te zitten,' aldus de actievoerders.

SP-Tweede Kamerlid Paul Lempens stak de jongeren een hart onder de riem en zegde hen steun toe. Hij riep hen op om van zich te laten horen, ook tijdens het debat volgende week in de Kamer over de verslechteringen in de Wajong-wet. Lempens: “De zekerheid dat, als het je niet zelf lukt om zonder begeleiding aan de slag te gaan, je recht heb op werk in of via de sociale werkvoorziening, is het waard om voor te knokken. Ik ben blij dat jullie in actie komen."

SW-Protest

Maureen van der Pligt, lerares van de Kingmaschool en SP-raadslid in Amsterdam, initiator van de actie