Karabulut weer bij stakende schoonmakers op Schiphol

Zo’n 500 schoonmakers op Schiphol hebben dinsdag voor 24 uur het werk neergelegd. Ze eisen respect, zekerheid en een fatsoenlijke reiskostenvergoeding. SP Tweede Kamerlid Sadet Karabulut was aanwezig bij de stakers en stak ze een hart onder de riem. Karabulut: “Veel schoonmakers werken al tien of vijftien jaar op Schiphol. Het zijn betrouwbare en loyale medewerkers, daar horen fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden bij.”

Karabulut sprak met de stakers, waaronder een man die vanaf woensdag zijn baan kwijt is omdat zijn zoveelste tijdelijk contract is opgezegd. Vorige week stelde de VVD tijdens het debat over de kredietcrisis -met steun van de PvdA- voor om het mogelijk te maken om na drie tijdelijke contracten een vierde te laten volgen. Nu is een werkgever verplicht om na drie tijdelijke contracten een vast contract aan te bieden.

Een meerderheid van de Tweede Kamer steunde dit voorstel. De SP stemde tegen. Karabulut: “Dit is het zoveelste voorbeeld dat de crisis wordt gebruikt om de verworven rechten van de werknemers uit te kleden. Deze partijen willen van mensen wegwerpwerknemers maken, maar met meer onzekerheid voor werknemers bestrijd je de crisis niet.”