Irrgang blij met vrijlating Burundese oppositieleider

SP-Kamerlid Ewout Irrgang heeft verheugd gereageerd op de vrijlating van de Burundese journalist en oppositieleider Alexis Sinduhije. Volgens Irrgang is het een teken dat de internationale gemeenschap wel degelijk succesvol druk kan uitoefenen op dubieuze regimes.

In Burundi worden nog steeds op grote schaal critici van de regering gevangen gezet. Eén van deze critici is Alexis Sinduhije, journalist en tevens politiek leider van de oppositiepartij Beweging voor Veiligheid en Democratie (Mouvement pour la Sécurité et la Démocratie, MSD). Hij werd op 3 november 2008 vastgezet op beschuldiging van belediging van de president. Irrgang vroeg in november vorig jaar opheldering over de zaak aan minister Koenders van Ontwikkelingssamenwerking. Hij pleitte er toen voor dat Koenders de Nederlandse ontwikkelingshulp aan Burundi zou herzien, omdat er in het land te veel mensenrechtenschendingen plaats vinden om het land zonder voorwaarden miljoenen aan begrotingsteun te geven.

Irrgang vindt de vrijlating van Sinduhije hoopvol, maar blijft vooralsnog zeer kritisch: "Nederland geeft de Burundese regering zonder voorwaarde ontwikkelingshulp. Minister Koenders zegt steeds dat hij door middel van deze hulp hoopt een politieke dialoog met de Burundese regering te kunnen blijven voeren. Maar als de praktijk uitwijst dat mensenrechtenschendingen nog steeds aan de orde van de dag zijn, dan werkt dat dus blijkbaar niet".