Commerciële rechtsbijstand teruggefloten

Ook advocaten die in dienst zijn bij commerciële rechtsbijstandverzekeraars hebben zich aan hun geheimhoudingsplicht te houden. Dit blijkt uit antwoorden op Kamervragen die SP-Kamerlid Jan de Wit stelde aan staatssecretaris Albayrak (Justitie). De Wit wilde opheldering over het doorgeven van gegevens uit dossiers aan assurantietussenpersonen door Rechtsbijstandverzekeraar SRK. De Wit: "Dit is in strijd met de wet. Schandalig dat dit heeft kunnen gebeuren. Hier zie je de uitwassen van marktwerking in de rechtsbijstand. Commerciële belangen mogen nooit het belang van de rechtzoekende verdringen."

SRK Rechtsbijstand is een grote commerciële rechtsbijstandverlener die meer dan een miljoen verzekerden rechtshulp moet bieden en jaarlijks ongeveer 50.000 zaken afhandelt. SRK is uitvoerder van rechtsbijstandverzekeringen die mensen hebben afgesloten bij bijvoorbeeld Aegon, Postbank en Nationale Nederlanden. SRK heeft actief gegevens uit dossiers verstrekt aan tussenpersonen om die partijen tevreden te stellen.

Albayrak geeft verder aan ontevreden te zijn over de Autoriteit Financiële Markten, het College Bescherming Persoonsgegevens en de Orde van Advocaten. Die hebben allemaal verzuimd om direct in te grijpen toen de eerste klachten over dit handelen van SRK werden ingediend. De Wit: “Ook hier zie je weer dat toezicht vaak op papier wel is geregeld maar in de praktijk niet blijkt te werken. Falend toezicht is de reden dat de rechter nu in moest grijpen, maar dat was natuurlijk veel te laat. In ieder geval is nu volstrekt duidelijk geworden dat ook advocaten die werken bij commerciële rechtsbijstandverzekeraars zich gewoon moeten houden aan alle verplichtingen in de Advocatenwet.”