Coalitie, PVV en VVD laten postbodes stikken

Een grote meerderheid van de Tweede Kamer voelt er niets voor om postbodes een fatsoenlijk loon te laten verdienen. Een voorstel van SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen om voor postbodes ten minste het minimumloon te garanderen, werd dinsdag weggestemd door PvdA, PVV, CDA, ChristenUnie en de VVD. Gesthuizen: “Vooral de PvdA en de PVV belazeren de kluit. In het debat hard zeggen ze dat voor de gewone man opkomen, maar zelfs het afdwingen van het minimumloon is teveel gevraagd. Dit is angsthazenpolitiek over de rug van de hardwerkende postbodes.”

Vorige week werd tijdens een Kamerdebat gesproken over het liberaliseren van de postmarkt. Het kabinet heeft besloten dat TNT vanaf 1 april aanstaande niet langer het enige bedrijf is dat brieven onder de 50 gram mag bezorgen. Eén van de gevolgen van deze liberalisering is dat er bezuinigd gaat worden op de loonkosten. Postbodes van TNT kregen te horen dat zij 15% loon moeten inleveren. Daarnaast wordt door nieuwe postbedrijven -waaronder TNT's eigen dochterbedrijf VSP- op grote schaal het minimumloon ontdoken, omdat zij hun postbezorgers stukloon betalen. Door de steeds groter wordende concurrentie zullen de arbeidsvoorwaarden nog meer onder druk komen te staan.

De PvdA sprak tijdens het debat van een duivels dilemma. De PVV zei ronduit voor de postbodes op te komen. Gesthuizen: “Nu blijkt wat die woorden waard zijn: helemaal niets. Deze partijen stemmen tegen een fatsoenlijk minimumloon en goede arbeidsvoorwaarden en laten de postbodes stikken. En voor de PVV heb ik maar een woord nodig: dat zijn gewoon leugenaars!”