'Alle begrip voor woede postbodes over 15% salarisverlaging'

SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen heeft er alle begrip voor dat postbodes van TNT woedend zijn nu zij 15% van hun salaris dreigen te verliezen. Omdat het kabinet de postmarkt open wil stellen voor andere bedrijven – die hun werknemers een fractie betalen van wat een echte postbode verdient – hebben de vakbonden nu ingestemd met een ongekend CAO-voorstel. Hierdoor moeten postbodes honderden euro’s per maand inleveren. Boze postmedewerkers organiseren op zondag 15 maart een vergadering in Rotterdam om te praten over acties.

Gesthuizen neemt het al lange tijd op voor de postbodes, die ernstig gedupeerd worden door de liberaliseringspolitiek van het kabinet. “Deze mensen worden het kind van de rekening omdat Nederland als Gekke Henkie van Europa als eerste de postmarkt wil liberaliseren. Het is onbegrijpelijk dat het kabinet met haar grote woorden over koopkracht nu tienduizenden mensen bloot wil stellen aan zo’n inkomensverlies.” Gesthuizen vindt het volkomen logisch dat de postbodes tot actie over willen gaan. De vakbondsleden mogen nog stemmen over het akkoord tussen TNT en de bonden, en Gesthuizen hoopt dat de achterban zich strijdbaar opstelt.

Ook voorgaande jaren ondersteunde de SP de acties van de postbodes tegen de liberalisering van de postmarkt. Hiervoor werd de speciale actiewebsite www.reddepostbode.nl opgezet. Via die website zullen postbodes en andere geïnteresseerden ook de komende tijd op de hoogte gehouden worden van de nieuwste ontwikkelingen. “Er is met het actievoeren wel degelijk iets bereikt, maar het is bij lange na niet genoeg,” aldus Gesthuizen. “Daarom is het goed dat de strijd doorgaat.”

Aanstaande zondag komt het actiecomité TNT Post voor het eerst bij elkaar. Alle postbodes die het niet langer meer pikken worden uitgenodigd om vanaf 11:00 uur mee te praten op de Vijverhofstraat 65 in Rotterdam. Je kan contact opnemen met het actiecomité door een mailtje te sturen naar voorzitter Rob van der Post.

De overige leden van het actiecomité zijn: Joop Goedhart, Henk van de Wissel, Theo van de Heiden en Rinus van Haperen.