Welke winkelketen dumpt elektronica-afval in Ghana?

SP Tweede Kamerlid Remi Poppe wil de naam weten van de grote landelijke winkelketen die elektronica afval illegaal wilde laten dumpen in Ghana. Dit afval, werd aangetroffen in de haven van Amsterdam. Een handelaar die niet beschikte over de juiste papieren om afval in te zamelen bleek het afval te hebben ingekocht bij het centrale depot van de winkelketen in huishoudelijke artikelen. Poppe: ‘We hebben als consumenten het recht te weten om welke keten het gaat. We betalen toch niet voor niets verwijderingsbijdragen. Elektronica moet netjes worden verwerkt. Via ons koopgedrag kunnen we laten merken wat wij van die winkelketen vinden’.

Zowel het afgeven van afval aan een niet-geregistreerde handelaar als de export van dit afval naar Ghana vormt een overtreding van de milieuwetgeving. Ook tegen de handelaar en de Ghanese exporteur is proces-verbaal opgemaakt. Poppe:’Goed dat de minister eindelijk hard gaat optreden tegen deze illegale afvaltransporten. Wat mij betreft past daar naming en shaming wel bij, dan leren die winkelketens het snel af’.