Webpagina's overheid worden beter toegankelijk

In 2010 moeten de websites van overheden beter toegankelijk zijn voor mensen met een visuele handicap, dyslexie of een motorische handicap. Dat beloofde staatssecretaris Ank Bijleveld woensdag, na vragen van SP-Tweede Kamerlid Ronald van Raak. 'Steeds meer diensten van de overheid worden via internet aangeboden. Die informatie moet voor iedereen toegankelijk zijn en dat is nog lang niet overal het geval,' aldus het Kamerlid.

Op dit moment voldoet slechts 22 procent van de ruim 1.200 overheidssites aan de webrichtlijnen die webpagina's voor iedereen toegankelijk moeten maken. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van kleuren en contrasten, de mogelijkheid dat teksten worden voorgelezen of met brailleregels kan worden gewerkt, en de optie dat in plaats van een muis een joystick kan worden aangesloten. Volgens onderzoek van de Stichting Accessibility voldoen bij ministeries 46 procent van de webpagina's aan de richtlijnen, bij provincies is dit 8 procent en bij gemeenten 2 procent.

Aan het einde van dit jaar krijgen gemeenten een tussenbeoordeling, eind 2010 moeten de websites op orde zijn.