Verzet tegen verhoging salarissen politici heeft succes

SP-Kamerlid Ronald van Raak vindt het niet meer dan terecht dat de verhoging van de inkomens van politici en bestuurders definitief van de baan is. De regering heeft de wetten die deze verhoging mogelijk maken teruggetrokken. Van Raak: “Dit betekent dat de verhoging van het ministersalaris met dertig procent en ook de inkomensstijging van wethouders, gedeputeerden en leden van Provinciale Staten en gemeenteraden niet doorgaat.”

De SP heeft als enige partij van begin af aan geprotesteerd tegen deze zelfverrijking. Van Raak: “Onze Kamerleden, Statenleden en raadsleden dragen zelf het grootste deel van hun vergoedingen af aan de partij. Zij laten zien dat een verhoging van het inkomen nergens voor nodig is. Het is goed dat de regering nu is gezwicht voor de kritiek. Dat is een groot succes.”

De voorstellen voor verhoging van de inkomens waren opgenomen in wetten die ook enkele verbeteringen voorstelden. Tot nu toe hoeven oud-politici niet te solliciteren. In 2003 nam de Tweede Kamer een motie aan van Jan Marijnissen om ook voor politici een sollicitatieplicht in te voeren. Van Raak: 'We moeten het kind nu niet met het badwater weggooien. Het is idioot dat werkloze politici niet hoeven te solliciteren. Het is goed dat het kabinet de salarisvoorstellen niet doorvoert, maar die sollicitatieplicht moet natuurlijk wel zo snel mogelijk geregeld worden.'

Ook de voorgestelde versobering van de wachtgeldregeling (de werkloosheidsuitkering voor oud-politici) en de openbaarmaking van nevenfuncties moeten volgens Van Raak wel worden uitgevoerd.