'Verkoop Nuon kan belastingbetaler miljoenen kosten'

SP-Kamerlid Paulus Jansen vreest dat de verkoop van Nuon aan het Zweedse Vattenfall de belastingbetaler miljoenen euro's per jaar gaat kosten. Dit komt omdat Vattenfall de rente voor het financieren van de overname kan aftrekken van de winstbelasting.

Volgens Jansen kan Vattenfall minder vennootschapsbelasting betalen door de overname van Nuon te financieren op basis van een lening. In 2007 werd deze constructie makkelijker gemaakt door het kabinet. Jansen: “Nuon betaalt jaarlijks ongeveer 250 miljoen euro aan vennootschapsbelasting. In het ergste geval kunnen de Nederlandse huishoudens straks dus 36 euro per jaar extra betalen om het verlies aan de belastinginkomsten bij te passen.”

Volgens Jansen lijken de belastingbetalers nu een dubbele prijs te gaan betalen voor de verkoop van Nuon. “Provincies proberen met de verkoop snel geld te verdienen voor prestigeprojecten. De staat loopt hierdoor miljoenen belastinginkomsten mis én we zijn de zeggenschap over onze energievoorziening kwijt.”

De SP is tegen de verkoop van de publieke energiebedrijven en voert daarom actie met flyers, kaarten en radiospots. Op internet kunnen mensen hun proteststem laten horen via de site www.zezijnnuts.nl.

Betrokken SP'ers