Thuiszorginstelling Meavita moet onder curatele

Staatssecretaris Bussemaker moet pal staan voor de mensen die door thuiszorginstelling Meavita worden verzorgd, en haar werknemers. Dat bepleitte SP-Kamerlid Renske Leijten in een debat over de benarde situatie waar de instelling zich op dit moment bevindt. Leijten: "De mensen die zorg krijgen en de mensen die zorg geven via Meavita dreigen op te draaien voor de financiƫle debacles veroorzaakt door slechte bestuurders. Bussemaker moet niet wachten, maar handelen. Stel Meavita onder curatele, bestuur en toezicht eruit. Zekerheid bieden aan de oude thuiszorgorganisaties, hun personeel en de mensen die zorg krijgen."

Bij Meavita is veel geld verspild aan bijvoorbeeld het ontwikkelen van de TV-phone en het bouwen van zorgdorpen aan de Csta del Sol in Spanje. De 100.000 mensen die zorg krijgen en de 20.000 mensen die zorg geven via Meavita dreigen daar nu de prijs voor te betalen. Leijten: "De situatie is nijpend. Personeel trekt weg, huisartsen verwijzen niet meer door. Niets doen is geen optie, de thuiszorg in de regio's van Meavita moet worden gewaarborgd. De schuld geven aan gemeenten heeft geen zin, laat de oude thuiszorgorganisaties nu door gaan zonder de last van de financiele missers van het Meavita-bestuur".

Leijten stelde dat de problemen bij Meavita kenmerkend zijn voor de problemen die marktwerking in de zorg veroorzaakt. Leijten: "Uiteindelijk blijkt nu dat door het invoeren van marktwerking en het op afstand zetten van de overheid, niemand zich meer verantwoordelijk voelt. Hierdoor spoelt overheidsgeld voor zorg aan op een Spaans strand en eindigt het in de zakken van handige bestuurders."