'Snel maatregelen tegen toenemende geweld in openbaar vervoer'

SP-Kamerlid Emile Roemer komt met een groot pakket voorstellen om de veiligheid van personeel en reizigers te verbeteren. Vandaag kwam vervoersbedrijf Connexxion met schokkende cijfers naar buiten waaruit bleek dat er alleen al bij Connexxion vorig jaar meer dan 400 chauffeurs mishandeld of bedreigd zijn. Roemer wil dan ook zo snel mogelijk een debat met onder andere staatssecretaris Huizinga.

Volgens Roemer is de toename van geweld mede het gevolg van de keuze voor marktwerking. “Het systeem van aanbesteden zorgt ervoor dat er wordt gesneden op allerlei vitale functies, zoals veiligheidsmensen en interne communicatiemedewerkers. Daarnaast wordt er vaak ook fors gesneden op het onderhoud en schoonmaken van de bus. Dat zijn juist essentiële zaken. Een vieze, oude bus met kapotte stoelen en bekladde ramen is natuurlijk geen plek waar de reiziger zich veilig voelt. Ook kan het als een katalysator werken voor asociaal gedrag.”

Sinds 2007 is er geen verplichting meer om het geld dat vervoerders krijgen voor het verbeteren van de sociale veiligheid hier ook daadwerkelijk aan te besteden. Bij Roemer zijn voorbeelden bekend waarbij bedrijven liefst 70% van dit geld voor sociale veiligheid besteden aan andere dingen. Roemer vindt dit schandalig en wil dat dit onmiddellijk wordt teruggedraaid.

De SP wil dan ook dat de personele ondersteuning via de meldcentrale maar ook het contact tussen chauffeurs structureel wordt verbeterd. Daarnaast moet er meer begeleiding in het openbaar vervoer komen. Roemer wil een conducteur op iedere tram, meer begeleiding op metrostations en in de metro en een betere ondersteuning op drukke haltes van nachtbussen. “Het is ongelooflijk als je weet dat er ’s nachts nauwelijks ondersteuning te vinden is bij de haltes van de nachtbus op bijvoorbeeld het Leidseplein in Amsterdam. Dat is vragen om moeilijkheden.”

Daarnaast wil de SP dat er een systeem in iedere bus wordt gebouwd waarbij de chauffeur bij een incident op een noodknop kan drukken. Hierdoor worden de beelden die de camera in de bus maakt direct doorgezonden naar een centrale meldkamer. Die kan zo live meekijken wat er gebeurt en een goede inschatting maken welke actie er op dat moment genomen kan worden. In veel bussen zit al een camera en vooral de moderne bussen staan al in verbinding met een centrale.

Roemer erkent dat zelfs een slimme camera geen garantie is voor een veilige bus: “Helaas zullen er altijd asociale mensen blijven die het openbaar vervoer onveilig maken. Maar dit soort maatregelen zorgen er in ieder geval voor dat de pakkans aanzienlijk groter wordt en je zo het probleem bij de bron aanpakt. Asociaal gedrag wordt niet getolereerd.”

Betrokken SP'ers