Sloopbonus voor auto alleen op vrijwillige basis

De regering zal binnenkort met een uitgewerkt plan komen voor de sloop van vervuilende auto’s. Doel van deze maatregel is om de luchtkwaliteit in steden en langs snelwegen te verbeteren. SP Tweede Kamerlid Remi Poppe is wel voor een sloopregeling ,maar dan wel op vrijwillige basis. Poppe, ’Veel mensen rijden niet voor niets in een oude auto. Die kunnen zich geen nieuwere veroorloven. Zelfs niet met een extra bonus uit de sloopregeling‘.

Daarnaast moet de sloopbonus ook gebaseerd zijn op daadwerkelijke uitstoot. Nu stelt de regering selectie op leeftijd voor. Alleen auto’s van 10 jaar en ouder komen in aanmerking. Poppe: ‘Dat heeft iets pervers. Alleen de leeftijd zegt immers niets over de uitstoot. Een kleine Daihatsu uit 2000 stoot nog altijd minder uit dan een dikke Mercedes uit 2005. Ik stel voor om ook te kijken naar zowel de uitstoot van de oude auto als naar de uitstoot van de nieuw te kopen auto. Anders heeft maatregel nog geen gunstig effect op de luchtkwaliteit. Een meettest bij de garage kan eenvoudig uitsluitsel geven’.

Poppe: ‘Om misbruik te voorkomen moet de ingeleverde auto al tenminste een jaar op naam van de eigenaar staan en moet er zeker 10 jaar in Nederland wegenbelasting voor de auto betaald zijn’.

Er ligt zo’n 160 miljoen euro opgepot in een fonds van Auto Recycling Nederland. Dat is ons geld. Opgebracht via de verwijderingsbijdrage die we betalen bij aanschaf van een nieuwe auto. De beoogde sloop heeft echter nooit op grote schaal plaatsgevonden. Onze oude auto’s vonden in de jaren 90 een nieuwe eigenaar in Oost-Europese landen. Na de val van het ijzeren gordijn vulde ze daar de voorraad Lada’s en Trabantjes aan. Poppe: ‘Via de sloopbonus wordt met ons opgepotte geld in ieder geval nog iets goeds gedaan door opschoning van ons wagenpark’.

Betrokken SP'ers