'PvdA pleegt woordbreuk over ontslagrecht en haalt Donner rechts in'

Het ontslagrecht ligt ernstiger onder vuur dan ooit tevoren, nu ook de PvdA pleit voor verslechtering van de vergoeding voor ontslagen werknemers. Dat concludeert SP-Kamerlid Paul Ulenbelt na de uitspraken van de PvdA-woordvoerder sociale zaken Tichelaar. Die stelt dat de vergoeding voor iedereen beperkt zou kunnen worden op 75.000 euro. “Hiermee pleegt hij woordbreuk en haalt hij Donner rechts in met een nóg slechter voorstel dan dat van de CDA-minister.”

Ulenbelt in debat met Donner

Paul Ulenbelt eerder in debat met minister Donner

De PvdA zou pal staan voor het ontslagrecht, beloofde PvdA-fractievoorzitter Hamer steeds weer. Ulenbelt: “Hier blijkt wat het woord van de PvdA waard is: namelijk geen cent.” Ook Donner pleegt woordbreuk, stelt Ulenbelt, maar dat verbaast hem minder. De afspraak tussen de FNV-top en werkgevers met Donner was dat bij sociale plannen en individuele arbeidsovereenkomsten afgeweken zou kunnen worden van het maximum van 75.000. Dat wil Donner alsnog onmogelijk maken. “Hij ziet zijn kans schoon om zijn politieke agenda in crisistijd door te drukken, en de PvdA wil hem daar blijkbaar in bijstaan. Sterker nog, ze halen hem rechts in.”

De meningsverschillen binnen de coalitie over het ontslagrecht werden eerder in de doofpot gestopt. Werkgeversvoorman Wientjes en FNV-leider Jongerius met Donner spraken af dat werknemers die meer de 75.000 verdienden nog maar 1 jaar salaris als ontslagvergoeding zouden krijgen. De SP, FNV Bondgenoten, CNV en vakbond de Unie verwierpen dat. Ulenbelt: “Het is niet uit te leggen dat iemand met een jaarloon van 74.000 bij onterecht ontslag tot wel 4 jaarsalarissen mee kan krijgen, en iemand met 75.000 maar 1 jaarloon.”

De Raad van State haalde deze week het wetsvoorstel ook al om die reden onderuit.