'Ook laatste motief om door te gaan met JSF is vervallen'

Nu uit onderzoek blijkt dat het JSF-project amper banen oplevert en zelf de Amerikaanse Rekenkamer negatief oordeelt over aanschaf op dit moment, zijn alle redenen om de JSF aan te schaffen vervallen. Dat concludeert SP-Kamerlid Krista van Velzen in reactie op de diverse kritische berichten.

Gisteren kwam het Centraal Planbureau (CPB) op verzoek van de Tweede Kamer met een contra-expertise, nadat eerder PricewaterhouseCoopers (PWC) had geconcludeerd dat de JSF ongeveer 50.000 arbeidsjaren aan werkgelegenheid zou opleveren. Het CPB noemt die conclusie „waarschijnlijk aanzienlijk overschat”. Iets wat Van Velzen ook al tijden stelt.

“Daarnaast zegt zelfs de Amerikaanse rekenkamer om nu niet de JSF te kopen,” meldt Van Velzen vanuit de VS, waar ze op werkbezoek is.

Gisteren pleitte de ChristenUnie er voor niet twee maar één JSF-testtoestel te kopen. Van Velzen: “Eindelijk een coalitiepartij die niet automatisch akkoord gaat met alles wat staatssecretaris De Vries voorschotelt. Maar als de twijfels van de ChristenUnie serieus zijn, kunnen ze beter besluiten helemaal niet aan de testfase mee te doen.”

Ook het Joint Estimate Team, de adviseurs van de minister van defensie binnen het Pentagon, waarschuwt dat de geschatte prijs voor de JSF veel te optimistisch is. Zij schatten dat die nog tot 20 procent hoger zal uitvallen. De Amerikanen stellen dat het verstandig is om nu nog geen keuze te maken over aanschaf van de JSF. Van Velzen: “Waarom negeert het kabinet een dergelijk signaal? De regering wil miljardenrisico's nemen in tijden dat we op elke cent moeten letten, ik vind het onbegrijpelijk.”