Onderzoek naar gedwongen bonnenschrijverij politie

Staatssecretaris Ank Bijleveld gaat op verzoek van SP-Kamerlid Ronald van Raak onderzoeken waarom agenten nog steeds de straat worden opgestuurd om bonnen uit te schrijven. Van Raak: "De gedwongen bonnenschrijverij om een quota te halen, hebben we met zijn allen afgeschaft. Nu moeten korpsen en bureau's niet alsnog agenten gaan afrekenen op het aantal bonnen dat zij uitschrijven. Daarmee maken we de samenleving echt niet veiliger mee. Dit moet afgelopen zijn."

In het verleden moesten agenten ‘bonnenquota’ halen, maar mede door druk van de SP heeft de Tweede Kamer hier een einde aan gemaakt. In verschillende korpsen worden agenten echter nog steeds afgerekend op het aantal bonnen dat zij uitschrijven. Volgens politiebond ACP kunnen dienders hun werk niet meer goed doen, omdat zij gedwongen zijn bonnenquota te halen.

Van Raak noemt het werken met bonnenquota een vorm van georganiseerd wantrouwen: "Agenten moeten een buurt veiliger maken. Dat kan alleen door op straat aanwezig te zijn, door mensen aan te spreken en te corrigeren. Louter bonnen uitschrijven is goed voor de statistieken en voor de staatskas, maar maakt ons land echt niet veiliger. Het is een middel, geen doel." Het onderzoek moet voor de zomer zijn afgerond.