Demonstratie tegen verkoop Nuon in Leeuwarden

Zo’n 70 SP-ers hebben zaterdag in Leeuwarden geprotesteerd tegen de verkoop van Nuon-aandelen door het Friese provinciebestuur. SP-Kamerlid Paulus Jansen riep de verantwoordelijk gedeputeerde Galema op zich niet blind te staren op het grote geld op de korte termijn, maar te kijken naar het economisch, consumenten- en milieubelang op de langere termijn. Daarnaast overhandigde hij een aantal Nuon-aandelen aan de rechtmatige eigenaren; de Friese bevolking.

De actievoerders liepen in een protesttocht van het Provinciehuis in Leeuwarden naar het Zaailand in het centrum van de stad. Jansen overhandigde daar een Nuon-aandeel aan Ad Looijenga, die al ruim 45 jaar klant is van Nuon en de haar voorlopers.

Paulus Jansen (links) met Ad Looijenga (rechts).

Volgens Jansen zijn de energiegebruikers de rechtmatige aandeelhouders van het bedrijf. "Helaas denken de vertegenwoordigers van deze mensen, de provincie- en gemeentebestuurders, dat ze deze aandelen kunnen verbrassen en van het geld leuke dingen kunnen doen. Hierdoor zijn we de grip op Nuon helemaal kwijt en hebben we geen invloed meer op bijvoorbeeld de hoogte van de energierekening."

De SP is tegen de verkoop van de publieke energiebedrijven en voert daarom actie met flyers, kaarten en radiospots. Op internet kunnen mensen hun proteststem laten horen via de site www.zezijnnuts.nl.