Voorstel SP om financieel wanbeleid aan te pakken positief ontvangen

Het voorstel van de SP om te onderzoeken op welke wijze financieel wanbeleid, zoals in het geval van de kredietcrisis, aangepakt kan worden, is positief ontvangen. Minister van Justitie Hirsch Ballin gaat bekijken wat de mogelijkheden zijn. SP-Kamerlid Jan de Wit: "Een goede eerste stap. Ik betwijfel namelijk of er op dit moment voldoende mogelijkheden zijn, en als dat zo is, dan moeten die mogelijkheden er wat mij betreft komen. Als je de hele samenleving dupeert dan ligt daar een taak voor Justitie."

Dinsdag werd in de Tweede Kamer gesproken over een wetsvoorstel waarbij de mogelijkheden worden verruimd om bestuurders van rechtspersonen een beroepsverbod op te leggen in geval van fraude. De SP steunt dit voorstel van harte. Jan de Wit: "De SP stelde dit al voor in 2004, in het debat dat ging over de vraag 'Nederland Fraudeland?' Dit voorstel steunen wij, maar het doet wel de vraag rijzen of we hiermee ook die mensen kunnen aanpakken die de kredietcrisis in belangrijke mate hebben veroorzaakt of versterkt. Dat staat nog niet vast. Er moet worden onderzocht of er strafbare feiten zijn gepleegd, bijvoorbeeld frauduleuze delicten. En of er voldoende mogelijkheden zijn in de wet om dit soort mensen dan ook te vervolgen."

Jan de Wit denkt dat er in het Wetboek van Strafrecht een bepaling opgenomen moet worden die omvangrijk financieel wanbeleid strafbaar stelt. De Wit: "Als blijkt dat er nauwelijks kan worden opgetreden tegen bestuurders die willens en wetens onverantwoorde risico's hebben genomen en de huidige kredietcrisis mede hebben veroorzaakt, dan moeten we dat wat mij betreft mogelijk maken voor de toekomst."