SP-voorstel overgenomen: Huurtoeslag voor servicekosten gaat omhoog

Minister van der Laan neemt het voorstel van SP-Kamerlid Paulus Jansen over om de huurtoeslag die huurders over servicekosten kunnen ontvangen te verhogen. Jansen: "Sinds de invoering van de euro in 2002 is dit bedrag nooit meer geindexeerd. Dat is raar, want de servicekosten die woningcorporaties aan de huurders rekenen zijn natuurlijk sinds die tijd wel omhoog gegaan. Gelukkig vindt de minister dit, in tegenstelling tot zijn voorganger Vogelaar, ook."

Jansen deed het verzoek tijdens het debat over de vereenvoudiging van de aanvraagprocedures voor huurtoeslag. Jansen: "Een vereenvoudiging lijkt een goede zaak. Toch zit er een addertje onder het gras. Door een vereenvoudiging van de regeling voor servicekosten dreigen flink wat huurders erop achteruit te gaan. 12.000 mensen zelfs meer dan 15 euro per maand!" Meestal gaat het om ouderen en gehandicapten, want die wonen in complexen waar relatief veel servicediensten meegeleverd worden.

De SP vindt dat niet acceptabel, ook al staan er tegenover de huurders die er slechter van worden net zoveel huurders die er financieel juist op vooruit gaan. De kritiek van de SP werd gedeeld door de woordvoerders van de andere partijen, met uitzondering van de VVD. Jansen: "Daarom heeft de minister beloofd om te gaan kijken naar reparatie van de achteruitgang. Het overnemen van mijn voorstel is hierin een eerste stap."