Lempens tegen OR-leden Wsw: ‘Laat je horen bij de gemeente’

Kamerlid Paul Lempens sprak woensdag een groep van 100 ondernemingsraadsleden uit de sociale werkvoorziening toe. Zij spraken over de nieuw ingevoerde ‘Wsw-raden’ in de gemeente.

"De SP is tegen onder andere dit onderdeel van de ‘modernisering’ van de Wsw, omdat het de rol van ondernemingsraden uitholt, en gemeenteraden zich meer met de Wsw moeten bemoeien. Dan helpt het instellen van een nieuw orgaan niet. Nu de Wet is ingevoerd, moeten Wsw-ers in alle gemeenten aan de slag om te proberen er iets van te maken" aldus SP-Kamerlid Lempens.

Vakbondsleden uit het hele land hadden zich verzameld in Utrecht en spraken daar over de medezeggenschap in de bedrijven en bij de gemeenten. Lempens was onder meer uitgenodigd vanwege zijn inzet voor de Wsw, en zijn verzet tegen de uitsluiting door gemeenten van OR-leden die in de gemeentelijke adviesraad (Wsw-raad) willen meepraten over het beleid.

Lempens verhaalde uit zijn eigen ervaring in SP-acties met werknemers van de sociale werkvoorziening in Weert. Lempens: Beperk je niet tot alleen een Ondernemingsraad of Wsw-raad, maar gebruik ook je recht als burger om jouw volksvertegenwoordiging aan te spreken. Zij zijn immers verantwoordelijk voor het aanbieden van aangepaste arbeid aan jou als Wsw-er uit hun gemeente."