Illegaal hout importeren in de EU moet strafbaar worden

De Tweede Kamer steunt unaniem het voorstel van SP-Kamerlid Polderman dat Nederland zich inzet voor het strafbaar stellen van illegaal gekapt hout in Europa. De SP wil al lange tijd illegaal gekapt hout weren maar het aanvankelijk verweer van het CDA en de minister was dat het hout enkel verboden kan worden als dat op wereldschaal gebeurt. Polderman: "Zo kom je er natuurlijk nooit. Gelukkig vond de Kamer, net als ik, dat je ergens moet beginnen, en wel in Nederland en Europa."

Op de Europese landbouw en visserijraad van 19 januari zullen de ministers voor landbouw discussiƫren over een Europese Verordening over de handel in illegaal gekapt hout. Het idee is dat aan de handelaren zal worden gevraagd om hun hout te betrekken uit landen die vrijwillige overeenkomsten over de houtkap hebben afgesloten. Dat is wat Polderman betreft een veel te slap voorstel. "Vrijwillige inspanningsverplichtingen van de handel, dat gaat niet werken. Illegaal gekapt hout en producten daarvan moeten gewoon niet meer op de Europese markt gebracht worden. Ik ben blij dat dat nu de inzet van Nederland gaat worden."

Illegaal gekapt tropisch hout komt al jaren ongehinderd de grens over. De SP stelt daarom een verbod voor op import van illegaal gekapt hout en omkering van de bewijslast op houtimport. Kan de eigenaar de erkende keurmerken en papieren overleggen dan is er geen probleem. Kan de eigenaar dat niet dan gaat de invoer niet door. Daarmee wordt de druk bij de eigenaren van de bouwmarkten en tuincentra gelegd.