Commerciële rechtsbijstand over de schreef

SP-Kamerlid Jan de Wit heeft opheldering gevraagd aan staatssecretaris Albayrak van Justitie over de illegale praktijken van de commerciële rechtsbijstandverzekeraar SRK. Een bestuurder van SRK is door de rechter voorwaardelijk ontslagen omdat SRK in strijd met de wet en de statuten gegevens uit dossiers heeft doorgegeven aan assurantietussenpersonen. De Wit: "Volstrekt verboden natuurlijk. Ik wil weten of en hoeveel rechtsbijstandverzekeraars zich ook schuldig hebben gemaakt aan deze schending van de geheimhoudingsplicht die mede is ontstaan door, jawel, marktwerking in de rechtsbijstand."

Jan de Wit

'Rechtsbijstand voor mensen die dat niet kunnen betalen is zaak van de overheid'De zaak was aan de orde gesteld door een advocaat die bij SRK werkt. Deze advocaat heeft, ondanks dat hij door SRK werd gedreigd met ontslag op staande voet, de zaak aan de orde gesteld bij de rechter en gelijk gekregen. In de Advocatenwet worden geheimhouding en onafhankelijkheid gewaarborgd en volgens de rechter heeft de verzekeraar zich daar niet aan gehouden.

SRK Rechtsbijstand is een grote commerciële rechtsbijstandverlener die meer dan een miljoen verzekerden rechtshulp moet bieden en jaarlijks ongeveer 50.000 zaken afhandelt. SRK is uitvoerder van rechtsbijstandverzekeringen die mensen hebben afgesloten bij bijvoorbeeld Aegon, Postbank en Nationale Nederlanden. SRK heeft actief gegevens uit dossiers verstrekt aan tussenpersonen om die partijen tevreden te stellen. Commerciële belangen hebben daarmee het belang van de rechtzoekende verdrongen.

Op 28 januari vindt een afrondend debat met staatssecretaris Albayrak van Justitie plaats over haar plannen om een groot deel van de gesubsidieerde rechtsbijstand te vervangen door een commerciële rechtsbijstandsverzekering. Zij heeft na grote bezwaren van de Tweede Kamer weliswaar aangegeven dat zij van dit onzalige plan wil afzien, maar het is wel zaak dat alle partijen die aangegeven hebben tegen dit plan te zijn nu ook daadwerkelijk hun poot stijf houden. De SP vindt dat rechtsbijstand voor mensen die zelf geen advocaat kunnen betalen een taak van de overheid moet blijven.