Boeteclausule in verkoopcontract Essent is chantage

SP-Kamerlid Paulus Jansen vindt de boeteclausule die de Essent-directie heeft opgenomen in het voorlopig contract met RWE chantage. Met de clausule wordt geregeld dat RWE bij het eventueel niet doorgaan van de geplande verkoop een flinke schadevergoeding kan verwachten. De SP gaat in de Tweede Kamer en in de Provinciale Staten om opheldering vragen.

Essent-topman Michiel Boersma heeft het bestaan van de boeteclausule toegelicht bij het een presentatie van het verkoopcontract voor Provinciale Statenleden in Brabant. Jansen: "Dat Boersma deze boeteclausule er nog even fijntjes bij de Statenleden inpepert, bewijst wat mij betreft genoeg. Blijkbaar is een zorgvuldige afweging van de voor- en nadelen van de verkoop niet gewenst, maar wil de directie de aandeelhouders voor een voldongen feit stellen. De clausule is niets anders dan een poging tot chantage van de Essent-directie om de gemeenteraads- en statenleden in te laten stemmen met de verkoop. Schandalig. Wat mij betreft mogen ze het uit eigen zak betalen."

Jansen wil dat minister van der Hoeven onderzoekt of ze in kan grijpen. Daarnaast wil hij weten hoe hoog het bedrag is dat aan RWE moet worden betaald als de verkoop niet doorgaat. Ook de fractievoorzitters van de SP in de Provinciale Staten zijn verontwaardigd over de gang van zaken in zullen in hun provincies – waaronder Brabant, Overijssel, Limburg en Groningen - de verantwoordelijke gedeputeerden om opheldering vragen.

De SP startte maandag een actie tegen de verkoop van Essent. Via www.zezijnnuts.nl kunnen mensen protesteren tegen de verkoop.