Bashir wil opheldering over blunderende Belastingdienst

SP-Kamerlid Farshad Bashir wil dat staatssecretaris de Jager (FinanciĆ«n) haast maakt met het herstellen van een fout bij de Belastingdienst, waardoor alleenstaande ouders tientallen euro’s per maand mislopen. Bashir: “De Belastingdienst heeft verzuimd een aangenomen voorstel in de Tweede Kamer door te voeren in hun computersysteem. Hierdoor hebben duizenden gezinnen ongeveer 20 euro per maand minder in hun portemonnee. Voor iemand met een uitkering staat dit gelijk aan de wekelijkse boodschappen. Dit moet zo snel mogelijk opgelost worden.”

Alleenstaande ouders krijgen afhankelijk van hun inkomen een korting op de inkomstenbelasting, de alleenstaande ouderkorting. Vorig jaar zorgde de Tweede Kamer ervoor dat een zware bezuiniging van het kabinet op dit belastingvoordeel gedeeltelijk teruggedraaid werd. Bashir: “De Tweede Kamer heeft de pijn weliswaar verzacht, alleenstaande ouders gaan er nog steeds op achteruit. Tot overmaat van ramp krijgt de SP-fractie ook nog meldingen dat medewerkers van de Belastingtelefoon doodleuk vertellen dat de fout van de Belastingdienst op zijn vroegst pas in juni kan worden hersteld. De staatssecretaris moet de zweep laten knallen en zorgen dat deze gezinnen krijgen waar zij recht op hebben.”