SP-voorstel halvering wachtlijsten WSW afgewezen

CDA, PvdA, ChristenUnie, D66, VVD en Verdonk stemden donderdag tegen het SP-voorstel waarmee de wachtlijsten in de sociale werkvoorziening minstens kunnen worden gehalveerd. De SP-fractie in de Tweede Kamer had bij de begroting van Sociale Zaken een voorstel ingediend om de wachtlijsten in de sociale werkvoorziening te halveren. Het voorstel was om 200 miljoen van de budgetten voor re-integratie over te hevelen naar het budget voor de Wsw.

Paul Lempens: "Ons voorstel regelde een structurele verhoging van het budget voor de Sociale Werkvoorziening. Het aantal mensen dat op de werkvoorziening is aangewezen is al vele jaren groter dan het aantal plaatsen dat kan worden gefinancierd met het huidige budget. Nu is er een wachtlijst van ca. 21.000 personen. Met ons voorstel halveert de wachtlijst met minimaal 8000 mensen en word de wachttijd korter dan een jaar. Maar kennelijk vinden de tegenstemmers het niet erg om arbeidsgehandicapten in de kou te laten wachten, en stoppen ze liever miljoenen in het zwarte gat van de re-integratie."