SP opnieuw winnaar coherentieprijs Evert Vermeerstichting

De SP Tweede Kamerfractie is dit jaar wederom winnaar geworden van de coherentieprijs van de Evert Vermeerstichting. De prijs is bedoeld om politieke partijen aan te sporen een samenhangend beleid te voeren op het gebied van Buitenlandse Zaken, Ontwikkelingssamenwerking en handel zodat mensen in ontwikkelingslanden een eerlijke kans krijgen zich aan de armoede te ontworstelen.

SP-Kamerlid en woordvoerder ontwikkelingssamenwerking Ewout Irrgang nam namens de fractie de prijs in ontvangst. “Ik zie de prijs als bevestiging van het feit dat het neoliberale beleid funest is voor ontwikkelingslanden. De SP maakt zich hard voor eerlijke handel in plaats van vrijhandel. Ontwikkelingslanden worden nog steeds onder druk gezet om hun markten te liberaliseren en hun diensten te privatiseren met rampzalige gevolgen voor de bevolking. Het is te hopen dat door inzichten over de oorzaken van de kredietcrisis hier verandering in komt,” aldus Irrgang.

De coherentieprijs wordt jaarlijks uitgereikt door de aan de PvdA gelieerde Evert Vermeerstichting. De stichting beoordeelt partijen onder andere op Kamervragen, moties en initiatiefwetten over kwesties als kinderarbeid, het gemeenschappelijk landbouwbeleid, wapendoorvoer, exportkredietverzekeringen en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De SP kreeg in totaal 30 sterren, PvdA en Groen Links haalden met ieder 15 sterren een gezamenlijke tweede plaats.