SP op de bres voor de gezinsbedrijven

Bij de begrotingsbehandeling van LNV hebben de SP woordvoerders Krista van Velzen en Hugo Polderman vooral de positie van de (kleinere) gezinsbedrijven verdedigd. Die krijgen het steeds moeilijker. De gevolgen van de schaalvergroting zijn niet nieuw: Van de 185.000 bedrijven in 1970 zijn er nu in 2008 nog maar 65.000 over. Een kwart daarvan zal fors doorgroeien, de helft zal ongeveer gelijk blijven. En volgens de RABO-bank zal een kwart het heel moeilijk krijgen en mogen die blij zijn als ze kunnen blijven boeren. Hugo Polderman viel in het debat met name het CDA aan over de schouderophalende reactie van hun woordvoerder Joop Atsma: “Het is nu eenmaal zo, we kunnen er niks aan doen.” Polderman: “Het CDA is hiermee wel voor het eerst duidelijk: Dit laatste kwart, dus zo’n 16.000 gezinnen, hoeven op steun van deze 'boerenpartij' niet te rekenen.”

Volgens de SP moeten we nu deze gezinnen niet in de kou laten staan en ze ondersteunen bij het moeizame proces van stoppen en eventueel omschakelen op andere neven activiteiten. Vandaar dat we de begroting amendeerden om een project KANS (Kansen Agrariers Nieuwe Start) niet per september a.s.af te bouwen maar het hele begrotingsjaar 2009 te voorzien van de nodige financiën. Het amendement werd door een meerderheid van de Kamer aanvaard. De SP pleitte verder in het debat voor een heel andere landbouw waarbij de gezinsbedrijven doordat ze een eerlijke prijs krijgen voor hun product zowel het landschap kunnen onderhouden als hun bedrijf overeind kunnen houden. Als je zo tegen de betekenis van de landbouw aan kijkt, dus ten eerste voedselvoorziening voor redelijke prijzen, en niet zoals nu al vaak onder kostprijs moeten werken, en ten tweede waardering voor het onderhoud van het agrarisch cultuurlandschap, dan kom je uit op een heel andere manier van landbouw bedrijven. Nu echter is de focus helemaal gericht op de boer als speler op de wereldmarkt. Tijdens de laatste wereldvoedselcrisis hebben we gezien waar deze kijk, die ook in het Gemeenschappelijk Europees Landbouw Beleid (GLB)gemeengoed is, toe geleid heeft: Honger in de wereld omdat onze producten de lokale landbouw in de derde wereld heeft kapot gemaakt, waardoor een situatie ontstond dat de hongerige armen het voedsel dat wel op de markt is, niet meer kunnen betalen. Maar naast dit fundamenteel pleidooi voor een heel ander landbouwbeleid wil de SP ook niet blind zijn voor het feit dat door het huidig beleid de gezinsbedrijven in Nederland dus met een kwart zullen afnemen. Vandaar ons initiatief om bij amendement ook de boeren die het niet meer volhouden te kunnen ondersteunen.