PvdA zet postbezorgers in de kou

De PvdA heeft dinsdag het SP-voorstel om een minimumloon te garanderen voor alle werknemers in de postsector, verworpen. De partij gaat hiermee voorbij aan de woorden van haar eigen staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken) die eerder dit jaar zei dat mensen die normaal werk doen – ook postbezorgers – minimaal het minimumloon inclusief vakantietoeslag moeten kunnen verdienen. SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen: “De PvdA laat het kabinet met een draai wegkomen en laat de postbezorgers daarmee in de kou staan.”

Het kabinet besloot enkele weken geleden de postmarkt nog niet open te gooien, een besluit dat op warme steun van de SP kon rekenen. De SP is al langer fel tegenstander van de liberalisering van de postmarkt, maar vindt dat – indien toch besloten wordt de markt open te gooien – er in ieder geval fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden moeten gelden. Op dit moment is dat niet het geval, zoals een onderzoek van de Arbeidsinspectie eerder dit jaar uitwees.

Afgelopen voorjaar schreef staatssecretaris Heemskerk in een brief aan de Tweede Kamer dat alle postbezorgers, dus ook de mensen die voor stukloon werken bij de nieuwe postbedrijven, op z’n minst recht hebben op het minimumloon. Die garantie weigert het kabinet nu echter te geven. Gesthuizen: “Het is een schande dat postbezorgers zo worden uitgebuit. In het voorjaar was de staatssecretaris het nog met mij eens, maar als er knopen moeten worden doorgehakt geeft hij niet thuis.”