Met de trein van Groningen naar Maastricht over de Maaslijn
De Tweede Kamer heeft een voorstel van de SP overgenomen om te onderzoeken hoe de treinverbinding van Groningen naar Maastricht te verbeteren is. Hierbij zal ook gekeken worden naar de mogelijkheid om de Maaslijn te verdubbelen. Nu gaat de treinverbinding van het noorden naar het zuiden van Nederland nog via Utrecht, omdat tussen Nijmegen en Roermond slechts een boemeltje rijdt. Na de Kameruitspraak van vandaag moet de minister met een voorstel komen hoe dit te verbeteren is.
De verbinding tussen Nijmegen en Roermond is al jaren een problematische verbinding. Op dit traject met enkel spoor kan slechts een beperkt aantal treinen rijden en zijn sneltreinen onmogelijk. De huidige vervoerder Veolia kampt dan ook met forse vertragingen en overvolle treinen. Veel reizigers worden hier dagelijks de dupe van. Het verdubbelen van dit spoor zal voor hen een uitkomst zijn.
SP-Kamerlid Emile Roemer is goed bekend met de problematiek van de Maaslijn. “Deze regionale spoorlijn is door de regering overgedragen aan provincie Limburg. Maar deze provincie heeft nauwelijks geld om hier fors in te kunnen investeren en ook hanteert zij geen landelijke blik. Om het spoor te voorzien van nieuw elan zal de minister bereid moeten zijn de regie te grijpen en te investeren. Met de aanneming van mijn motie moet de regering dit nu serieus gaan overwegen.”