Heropening onderzoek Schipholbrand noodzakelijk om twijfel weg te nemen

SP-Kamerlid Jan de Wit vindt dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid de bevindingen van Bas van den Heuvel die een nieuw licht op de Schipholbrand werpen te snel ter zijde schuift. Hij roept minister van Justitie Hirsch Ballin op het onderzoek naar de Schipholbrand alsnog te heropenen. In de NOVA uitzending van 13 november werd met behulp van nieuwe computertechnieken getoond dat de brand mogelijk niet is ontstaan in de cel van de inmiddels voor brandstichting veroordeelde Libische asielzoeker. Gisterenavond liet Van Vollenhoven onder andere via NOVA weten geen aanleiding te zien voor heropening van het onderzoek.

De Wit benadrukt dat de SP grote waardering heeft voor het doortastende en uitvoerige onderzoek naar de Schipholbrand, van de onderzoekers van de Onderzoeksraad voor Veiligheid onder leiding van de heer Van Vollenhoven. De conclusies over alle tekortkomingen rond bouw, vergunningverlening, organisatie, hulpverlening en nazorg blijven wat hem betreft volledig overeind. De Wit: "Toch pleit ik voor aanvullend onderzoek om er voor te zorgen dat de onderste steen bovenkomt. Niet enkel voor de Libiër die nu wacht op zijn hoger beroep, maar voor de hele maatschappij. Ook de minste twijfel moet worden weggenomen. We willen niet nog een situatie zoals we die hebben gehad met de "witte pakken" rond de Bijlmerramp, waar er altijd een zweem van twijfel is blijven hangen."