Geen sollicitatieplicht voor nabestaanden met kinderen

SP-fractieleider Agnes Kant heeft vandaag de Kamer opgeroepen te voorkomen dat de regering nabestaanden met kinderen onder 18 jaar na twee jaar een sollicitatieplicht gaat opleggen. Helaas tevergeefs. Kant: "Het is niet aan de regering om vast te stellen of iemand die er ineens alleen voor staat, met jonge kinderen, wel of niet klaar is met rouwverwerking. Rouwverwerking is niet aan tijd gebonden. Bovendien gaat het ook om een ongelofelijk moeilijke situatie waarin een nabestaande terecht komt. Alleen achterblijvend met kinderen die moeten opgroeien zonder hun vader of moeder, die zorg en ongetwijfeld extra aandacht nodig hebben. Als iemand aan de slag wil, dan moeten we die ondersteunen, maar een verplichting tot werken is hardvochtig."

Staatssecretaris Aboutaleb wil weduwen en weduwnaars en net zoals andere alleenstaande ouders en bijstandsgerechtigden verplichten na twee jaar werk te aanvaarden of deel te nemen aan een re-integratieproject. Hij had daarbij om zich heen gevraagd wat voor nabestaanden met jonge kinderen een redelijke termijn was, en was tot de conclusie gekomen dat twee jaar wel 'coulant' zou zijn. Kant: "Het getuigt van een gebrek aan compassie en inlevingsvermogen met wat gezinnen doormaken na het overlijden van een vader of een moeder. Mensen staan er plotseling alleen voor. De complete wereld stort in, de gezamenlijke toekomst is ontnomen. Mensen aan het werk helpen, is natuurlijk goed, maar laat het alsjeblieft aan henzelf over wanneer ze het weer aankunnen om aan de slag te gaan."

PvdA Kamerlid Spekman was eerder deze week nog boos over het plan van Aboutaleb, maar schaarde zich, evenals het CDA, GroenLinks en de VVD, in het debat achter de staatssecretaris. Kant: "Het is wel wrang dat toen in 1996 de uitkeringen voor nabestaanden flink versoberd werd de PvdA in het kabinet zat, en nu er de laatste doodsteek komt wederom."