Eerste Kamer negeert stemadvies kabinet grondwetswijziging

SP-fractievoorzitter Tiny Kox is erg blij dat de Eerste Kamer instemt met het invoeren van het recht voor burgers om bij de rechter een beroep te kunnen doen op in de Grondwet gegarandeerde grondrechten. Een stemadvies van de regering om tégen dit initiatiefwetsvoorstel te stemmen, werd door een nipte meerderheid van de Senaat terzijde geschoven. Het voorstel kreeg de steun van 37 senatoren, 36 senatoren – van CDA, VVD en SGP - stemden tegen.

Het wetsvoorstel is een initiatief van Femke Halsema van GroenLinks en kreeg al in 2004 steun van de Tweede Kamer, met uitzondering van het CDA. Vier jaar later dreigde het voorstel alsnog in de Eerste Kamer te sneuvelen omdat naast de senatoren van CDA, ook de fracties van VVD en SGP en enkele PvdA'ers dreigden tegen te stemmen. Zover kwam het uiteindelijk niet, ondanks de oproep van PvdA-minister Ter Horst om het voorstel te torpederen. Namens de SP-fractie herhaalde Tiny Kox dat het wetsvoorstel een aanvulling is op het werk van de volksvertegenwoordiging en geen uitholling daarvan, zoals de fracties van CDA en VVD beweerden. Kox riep zijn collega's op het voorstel ten minste het voordeel van de twijfel te geven.

Omdat het om een wijziging van de Grondwet gaat, moet het wetsvoorstel nog een tweede maal in beide Kamers goedgekeurd worden, na de volgende verkiezingen, en dan met tweederde meerderheid. Eerder had Kox al zijn ongenoegen uitgesproken over de handelswijze van het kabinet, dat vorige week plompverloren bekend maakte niet langer vóór het wetsvoorstel te zijn, zonder nieuwe argumenten aan te voeren voor zijn politieke draaien. Kox is erg tevreden dat de politieke druk van minister Ter Horst kennelijk geen indruk maakte op de Eerste Kamer. PvdA-woordvoerder Rehwinkel die vorige week nog meldde dat zijn fractie verdeeld was, zei nu in een stemverklaring dat de hele PvdA-fractie vóór het initiatiefwetsvoorstel zou stemmen. Voor sommigen in zijn fractie was het argument het voorstel het voordeel van de twijfel te geven, doorslaggevend, aldus Rehwinkel, de oproep van minister Ter Horst ten spijt.

Betrokken SP'ers