Uitstel aanschaf JSF eerste stap in goede richting

SP-Tweede Kamerlid Krista van Velzen is verheugd dat de ChristenUnie en de Partij van de Arbeid staatssecretaris De Vries van Defensie hebben overtuigd om het besluit tot aanschaf van de JSF uit te stellen. Van Velzen: "Uiteraard hoop ik dat van uitstel afstel komt, maar de PvdA is er kennelijk nog niet uit of ze die verkiezingsbelofte willen nakomen."

Staatssecretaris De Vries heeft zich de afgelopen maanden verzet tegen iedere vertraging van zijn planning aan het JSF-project. De Vries vreesde dat van uitstel afstel komt. Hij schrok daarom zelfs niet terug voor het vertellen van leugens over Saab. "Uit alles blijkt dat de staatssecretaris een eerlijke vergelijking van de JSF met een vergelijkbaar toestel zoals dat van Saab tegenwerkt," aldus Van Velzen.

De afgelopen zomer is duidelijk geworden dat het ministerie van Defensie koste wat kost de JSF wil kopen. Het heeft er alle schijn van dat de regering vóór 2011, als zij van het toneel verdwijnt, een contract van miljarden euro's voor de definitieve aanschaf van tientallen JSF-toestellen wil sluiten. Van Velzen: 'De SP is voor beëindiging van het project en ziet dit uitstel als eerste loon naar jarenlang werken. We hebben nu tijd om tot bezinning te komen en ons te bevrijden van deze molensteen van miljarden euro's. Pogingen van de regering om het JSF-project weer op het goede spoor te zetten moeten worden afgewezen, de F16 kan immers ook nog jaren mee."