Sollicitatieontheffing voor alleenstaande ouders in de bijstand: een stap in de goede richting

De SP ziet de mogelijkheid voor ontheffing van de sollicitatieplicht voor alleenstaande ouders in de bijstand met een kind onder de vijf jaar als een stap in de goede richting. SP-Tweede Kamerlid Sadet Karabulut: "Dit is een steun in de rug voor alleenstaande ouders in de bijstand. Alleenstaande ouders in de bijstand krijgen net zoals andere ouders meer keuzevrijheid en erkenning wanneer zij zelf voor kleine kinderen willen zorgen. Het is alleen jammer dat het kabinet maar een klein beetje kiest voor de alleenstaande ouders."

In het voorstel van het kabinet krijgen alleenstaande ouders zonder startkwalificatie (mbo, niveau 2) die gebruik maken van de ontheffing wél de plicht om zich te scholen. Voor alleenstaande ouders met startkwalificatie heeft het kabinet andere plannen. Ook zij krijgen recht op ontheffing van de sollicitatieplicht, maar tegelijkertijd houdt het kabinet de mogelijkheid open om hen met behoud van uitkering aan het werk te zetten. "Onbegrijpelijk, dat de coalitiepartijen toch nog de mogelijkheid openhouden om deze mensen via een achterdeur toch aan het werk te zetten", aldus Karabulut. De SP heeft ervoor gepleit om ook de alleenstaande ouders met startkwalificatie de mogelijkheid te geven om zich te scholen of een opleiding te volgen, wanneer zij gebruik maken van de sollicitatieontheffing. Karabulut: "Met ons voorstel worden niet alleen de kansen op de arbeidsmarkt van alleenstaande ouders in de bijstand zonder startkwalificatie vergroot maar ook die van alleenstaande ouders in de bijstand met startkwalificatie."