Rem op toelating gentech soja

De Tweede Kamer stemde vandaag in met een voorstel van SP Kamerleden Krista van Velzen en Hugo Polderman om een pas op de plaats te maken bij het toelaten van genetisch gemodificeerde gewassen op de Europese markt. Hierdoor wordt minister Verburg van Landbouw gedwongen om tegen de toelating van genetisch gemodificeerde soja dat bestand is tegen bestrijdingsmiddelen (Monsanto 98788) te stemmen tijdens de Europese landbouw ministerraad volgende week. Iets wat zij eerder weigerde.

Eerder dit jaar had de Europese Commissie besloten drie aanvragen voor markttoelating van genetisch gemodificeerde gewassen terug te sturen naar de European Food and Safety Authority (de Europese Voedsel- en Warenautoriteit). De EFSA bleek niet in staat te zijn de milieurisico’s van gentechgewassen op de lange termijn te beoordelen en kreeg maximaal 2 jaar de tijd er voor te zorgen dat zij deze beoordeling wel kan maken. De SP Kamerleden hadden de minister opgeroepen nu pas op de plaats te maken en niet in te stemmen met een nieuwe markttoelating. De minister weigerde dit namens Nederland te bepleiten tijdens de Europese landbouw ministerraad volgende week, maar wordt hier nu toe door de Kamer toe gedwongen.