Raad van Europa onderzoekt gevolgen kredietcrisis

SP-senator Tiny Kox, voorzitter van Verenigd Linksfractie in de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa, is blij met het aangekondigde onderzoek naar de kredietcrisis. De assemblee, die bestaat uit parlementariërs van alle Europese landen, maakt zich grote zorgen over de gevolgen van de crisis voor de burgers van Europa en de rest van de wereld.

De financiële crisis en de economische consequenties ervan worden erkend als een bedreiging van de fundamenten van de democratie. Het is zorgelijk dat het recente actieplan van de G20 landen niets zegt over de sociale en economische rechten van de bevolking in tijden van crisis.

Tiny Kox: “De huidige crisis leidt eerder tot harde confrontaties dan tot doordachte samenwerking tussen de lidstaten van de Raad van Europa. Het heeft iets van ieder-voor-zich en God voor ons allen. Neem Engeland dat zijn antiterrorismewetten misbruikt om IJslandse banken en de regering van dat land aan te pakken. Dat heeft bijgedragen aan de totale ineenstorting van de financiële sector in IJsland. En met Duitsland en Nederland samen dwingt Engeland IJsland de keiharde saneringsmaatregelen van het Internationaal Monetair Fonds te accepteren in ruil voor broodnodige kredieten. Maar ondertussen houden Engeland en Nederland hun maatregelen om de crisis te bestrijden, weer achter voor elkaar. Banken vertrouwen elkaar niet, regeringen evenmin. Iedereen probeert zijn eigen hachje te redden in plaats van samen aan oplossingen te werken. Dat is een erg slechte zaak. We zien een groot gebrek aan internationale solidariteit.”

De bemoeienis van de Raad van Europa met de crisis is volgens Kox op zijn plaats vanwege de dreigende gevolgen van de crisis voor fundamentele mensenrechten als het recht op werk, inkomen en sociale zekerheid. In veel landen dreigt de werkloosheid snel op te lopen en komt de koopkracht onder druk. Kox: “Mensenrechten zijn de kerntaak van de Raad van Europa. Het is belangrijk dat zowel in de landen afzonderlijk als in Europa onderzocht wordt wat er fout gegaan is, wie daarvoor verantwoordelijk is en hoe we samen een uitweg uit de crisis vinden.” Hij wees verder op de samenloop van de financiële en economische crisis met de voedsel-, energie- en veiligheidscrisis. “Die samenloop is uniek en erg gevaarlijk.”

Afgevaardigden van de parlementaire assemblee troffen elkaar afgelopen dagen in Madrid. Spanje is komend half jaar voorzitter van de Raad van Europa. De Spaanse minister van Buitenlandse Zaken Moratinos beklemtoonde het belang van de organisatie voor mensenrechten, democratie en de rechtstaat in Europa, zeker in tijden van crisis. In reactie wees Kox hem erop dat hij wel de daad bij het woord dient te voegen: “U formuleert mooie doelen. Maar Real Madrid alleen al geeft meer geld uit aan Wesley Sneijder dan heel Spanje aan de Raad van Europa. Ook andere landen loven en prijzen ons werk maar houden hun geld in de zak of geven het liever uit aan de Europese Unie. Dat kan niet langer zo.”