'Openheid over salarissen corporatiebestuurders die Balkenende-norm overstijgen'

Salarissen van corporatiebestuurders die de Balkenende-norm overstijgen (waardoor ze dus meer verdienen dan de minister-president) moeten openbaar worden gemaakt. Dat bepleit de SP nadat het maandag vertrouwelijk inzage kreeg in de beloningsgegevens.

Tweede Kamerlid Paulus Jansen: “Woensdag debatteert de Kamer met de minister over deze salarissen, dat kan natuurlijk niet als we over de omvang van het probleem onze mond moeten houden. Van der Laan moet minimaal openbaar maken hoe het aantal salarissen boven de Balkenende-norm zich heeft ontwikkeld ten opzichte van vorig jaar.”

Jansen noemt de gegevens die hij vandaag onder ogen kreeg schokkend. “Terwijl de maatschappelijke discussie over de topsalarissen wordt gevoerd, krikken veel corporatie¬directeuren snel hun beloning verder op. Dat is een belediging voor hun collega’s die zich wel matigen en vooral voor de huurders die deze salarissen moeten opbrengen.”

Corporaties die de Balkenende-norm negeren moeten volgens Jansen worden aangepakt op grond van het Besluit Beheer Sociale Huursector (BBSH) dat voorschrijft dat ‘woningcorporaties een sobere en doelmatige huishouding moeten voeren’. “Corporaties met deze overbetaalde bestuurders vallen duidelijk niet onder die omschrijving en daar kan dus worden ingegrepen.”

Het debat van woensdag wordt volgens Jansen meteen de eerste lakmoesproef voor de kersverse minister. “Hij heeft twee keuzes: net als zijn voorganger achterover leunen of zijn verantwoordelijkheid nemen en ingrijpen.”